V. 38

Idag stiger jag in i vecka 38, och dagen började med ett barnmorske besök. Allt såg riktigt bra ut, barnet låg fortfarande kvar med huvudet nedåt, men det hade inte fixerat sig ännu. För försföderskor brukar många barn redan ha gjort det men för vissa sjunker barnet inte ner i bäckenet förrän när värkarna börjar komma. Livmodern följer veckan och är 38cm och barnets hjärtljud är 144slag/min. Och tro det eller ej, mitt blodvärde låg på 126, riktigt bra för att vara jag. :) Det märks att man har blivit piggare! 


Barnet

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär sex procent föds före fullgågna 37 graviditetsveckor. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek samt om föregående fosterdel är fixerad eller inte har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.

Vikt: 3 200 gram.
Längd: 45-49 cm 


Kommentarer
Postat av: cetty

Så bra att allt är bra med er! Sköt om er alla tre!

2010-09-15 @ 13:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0